cover1

Report: Music Festivals 2015

Raport: Festiwale muzyczne w oczach uczestników – 2015

cover1

Autor: Jasiek Gromadzki

Pełna wersja raportu (PDF)

Full English version of the report (PDF)

Poniżej znajduje się skrócona wersja raportu.

Struktura:

  1. Cel powstania raportu
  2. Metodologia
  3. Wstęp
  4. Wyniki
  5. Wnioski
  6. Podsumowanie

Cel powstania raportu

Celem raportu jest porównanie pięciu festiwali muzycznych odbywających się w Czechach, Łotwie, Polsce i na Słowacji.

Metodologia

Badane festiwale ( w kolejności chronologicznej):

Rock For People (CZ)

21. edycja festiwalu odbyła się w dniach 4-6.06 w mieście Hradec Kralove. Największe gwiazdy: Three Days Grace, Limp Bizkit, Asking Alexandria. Liczba ankietowanych: 88

Open’er Festiwal (PL)

14. edycja festiwalu odbyła się w dniach 1-4.07 w mieście Gdynia. Największe gwiazdy: Drake, Mumford & Sons, Asap Rocky. Liczba ankietowanych: 204

Bažant Pohoda (SK)

18. edycja festiwalu odbyła się w dniach 9-11.07 w mieście Trenčín. Największe gwiazdy: Björk, Manu Chao, Die Antwoord. Liczba ankietowanych: 140

Positivus (LV)

9. edycja festiwalu odbyła się w dniach 17-19.07 w mieście Salacgriva. Największe gwiazdy: Placebo, Charli XCX, Kasabian. Liczba ankietowanych: 169.

Przystanek Woodstock (PL)

20. edycja festiwalu odbyła się w dniach 30.07-1.08 w mieście Kostrzyn nad Odrą. Największe gwiazdy: Within Temptation, Black Label Society, Shaggy. Liczba ankietowanych: 117

Off Festival (PL)

10. edycja festiwalu odbyła się w dniach 7.08-9.08 w mieście Katowice. Największe gwiazdy: Decapitated, Patti Smith, The Dillinger Escape Plan. Liczba ankietowanych: 82

W dalszej części używane są skrócone nazwy, kolejno: RFP, Opener, Pohoda, Woodstock i Off.

Wstęp
Poprzedni rok został nazwany rokiem kryzysowym dla dużych festiwali w regionie. Nie ma wątpliwości, że w roku 2015 część festiwali przezwyciężyło kryzys. W rankingu festiwali tworzonym przez portal festivalsearcher.com niezmiennie najwyżej uplasował się Open’er (32. miejsce na świecie). Wszystkie festiwale poza Offem poprawiły swoje miejsca, największa poprawa dotyczy Rock For People (84. miejsce w porównaniu do 147. w poprzednim roku). Festiwal ten jednakże nadal nie odzyskał miejsca sprzed 2014 r. W pierwszej setce znalazły się wszystkie festiwale poza Offem, który w tym roku spadł z miejsca 111. na 134. Raport pokaże czy atrakcyjniejszy line-up wpłynął na postrzeganie festiwalu przez uczestników.

Wyniki

Z wyjątkiem Offa największą grupę ankietowanych stanowiły osoby przyjeżdżające na festiwal po raz pierwszy. Stosunkowo najwięcej „nowych” uczestników przyjechało na Woodstock (41 %, podobnie jak w ubiegłym roku), następnie na Open’er (40,7%), RFP (39,8%), Positivus (35,5%), Off (21,7%), osoby przyjeżdżające po raz pierwszy stanowiły stosunkowo najmniejszą grupę już tradycyjnie na Pohodzie (17,9%). Warto podkreślić, iż poza Offem, udział osób przyjeżdżających po raz pierwszy wzrósł, największe zmiany dotyczą RFP i Open’er (wzrost o kolejno 13,1 i 9 pkt proc.).

Pewnym zmianom uległy „noclegowe” preferencje festiwalowiczów. Ankietowani z Positivus (83%), Woodstocku (82%), Pohody (80%) i RFP (59,1%) nadal wolą nocleg na polu namiotowym, a uczestnicy Offa (71%) i Open’era (62%) wciąż chętniej wybierają alternatywne sposoby zakwaterowania. Widoczny jest jednak znaczny spadek liczby osób korzystających z pola w przypadku RFP i Offa (spadek o kolejno 19 i 10 pkt proc.) i wzrost liczby osób korzystających z pola namiotowego w przypadku Open’era i Woodstocka (kolejno o 15 i 10 pkt proc.)

W pytaniach, których rezultaty podane są w tabeli, ankietowani mogli wyrazić jak dalece zgadzają się ze stwierdzeniami. Zastosowano skalę od -2 do 2, gdzie -2 oznacza „całkowicie się nie zgadzam”, a 2 “całkowicie się zgadzam”.

table

Wykres “Uogólnione postrzeganie festiwali” pokazuje skumulowaną opinię na temat festiwalu. Wskaźnik powstał na podstawie średniej wyników dla wszystkich stwierdzeń, poza stwierdzeniem, iż “festiwal jest drogi” (stwierdzenie nie pojawiło się w przypadku darmowego Woodstocku). Średnia była budowana w następujący sposób: dodawane były potwierdzenia tez o charakterze pozytywnym, odejmowane były potwierdzenia tez o charakterze negatywnym, analogicznie postępowano w przypadku braku zgody. Z poniższego wynika, iż średnia mogła wahać się w przedziale (-2;2), przy czym im wyższy wynik tym bardziej pozytywna skumulowana opinia. Wskaźnik ten ciężko zinterpretować, wykres został umieszczony aby pokazać ogólny obraz.

ogolnepostrzeganie

Z wybranych 12 artystów najbardziej pożądanym headlinerem w przyszłym roku będzie Florence & The Machine, która był najczęstszym wyborem ankietowanych z Positivus i Openera. Ankietowani z Woodstocku najbardziej czekają na koncert Metallici, uczestnicy RFP najchętniej wybierali Linkin Park, natomiast The Cure jest najczęstszym wyborem ankietowanych z Pohody i Offa, przy czym na Offie równie chętnie czekają na Toma Waitsa.

pozadani

Potwierdza się tendencja do wybierania zespołów, które w poprzednich latach grały już na danym festiwalu. Ponad połowa ankietowanych z RFP chętnie obejrzałaby koncert Thirty Seconds To Mars, który miał już miejsce w 2013 r. Ponad jedna trzecia festiwalowiczów z Woodstocka czeka na koncerty Acid Drinkers, Jelonka czy Huntera. Ponad 40\% ankietowanych z Positivus obejrzałaby chętnie koncerty gwiazd poprzednich edycji, Sigur Rós i Bastille. 40\% ankietowanych z Open’era czeka na zeszłorocznego headlinera Jacka White’a, podobny odsetek uczestników Offa wybrało My Bloody Valentine, którzy na tym festiwalu grali w 2013 r. Co trzeci ankietowany z Pohody chciałby obejrzeć Atoms For Peace.

Aby badać zmiany i siłę tej tendencji został zaproponowany nowy wskaźnik Willingness To See Again (WTSA). Wskaźnik pokazuje jak skłonni są uczestnicy do obejrzenia koncertów wykonawców, którzy grali na dwóch poprzednich edycjach festiwalu (im wyższa wartość wskaźnika, tym wyższa skłonność). Wartości indeksu dla poszczególnych festiwali ukazane są na wykresie.

powt1

Powyższy wykres jednoznacznie pokazuje, iż WTSA w dużej mierze zależy od udziału osób przyjeżdżających na festiwal co najwyżej po raz drugi. Im wyższy jest ten udział, tym wyższa jest wartość wskaźnika. Korelacja ta wydaje się dość naturalna. Jeśli uczestnicy przyjeżdżają na festiwal po raz pierwszy lub po raz drugi to mniejsza jest szansa, iż widzieli oni koncerty zespołów występujących na dwóch poprzednich edycjach. Co za tym idzie, osoby te częściej będą wybierały koncerty tych zespołów niż osoby, które miały szansę zobaczyć koncerty w przeszłości. Aby uzyskać wskaźnik uwzględniający różnice w strukturze osób przyjeżdżających skorygowano wskaźnik WTSA o udział osób przyjeżdżających na festiwal co najwyżej drugi raz. Wielkości otrzymanego w ten sposób wskaźnika AWTSA (\textit{Adjusted Willingess To See Again} zaprezentowano na poniższym wykresie.

powt2

Wnioski

1. Czy ubiegłoroczny kryzys festiwali się skończył?
Zeszłoroczny raport pokazał, iż kryzys festiwali miał odbicie w postrzeganiu festiwali przez uczestników. Jak wspomniano we wstępie, obecny rok przyniósł znaczącą poprawę pozycji badanych festiwali w rankingu festivalsearcher, kryzys można więc uznać za zakończony. Tegoroczny raport odpowiada na pytanie jak przełożyło się to na postrzeganie festiwali.
\\ Zeszłoroczny kryzys najbardziej dotknął festiwale RFP i Open’er. Na zasadzie odbicia zwiększył się w tym roku udział osób przyjeżdżających na te festiwale po raz pierwszy osiągając poziomy podobne do przedkryzysowego, 2013 roku. Poza tym zmiany w postrzeganiu nie są już tak jednoznaczne, niemniej jednak wielokrotnie wystąpiło odwrócenie trendów z zeszłego roku, również w przypadku pozostałych festiwali. \\

2. Zróżnicowanie preferencji muzycznych uczestników poszczególnych festiwali

Tegoroczne wyniki po raz kolejny pokazują, iż cechą najbardziej różnicującą badane festiwale są gusta muzyczne. Wykazana w zeszłym roku duża rotacja uczestników nasunęła wątpliwości co do stałości gustów. Okazuje się, że pomimo znacznej wymiany uczestników (największą grupę nadal zazwyczaj stanowią przyjeżdżający po raz pierwszy) nie zmieniają się preferencje przyjeżdżających na festiwale. I tak: Woodstockowicze najbardziej cenią metal oraz polskich artystów, RFP przyciąga fanów rocka oraz elektroniki, uczestnicy Offa znacząco różnią się od pozostałych festiwali i w ogóle nie doceniają mainstreamu, uczestnicy Pohody i Colours of Ostrava preferują zespoły z pogranicza mainstreamu i alternatywy, a przyjeżdżający na Openera chętnie posłuchaliby praktycznie wszystkich znanych zespołów.

2. Niezmienne gusta muzyczne

Po raz kolejny okazało się, że festiwale co roku gromadzą uczestników o stałych gustach muzycznych: Woodstockowicze najbardziej cenią metal oraz polskich artystów, RFP przyciąga fanów rocka oraz elektroniki, uczestnicy Offa znacząco różnią się od pozostałych festiwali i w ogóle nie doceniają mainstreamu, uczestnicy Pohody preferują zespoły z pogranicza mainstreamu i alternatywy, a przyjeżdżający na Openera chętnie posłuchaliby praktycznie wszystkich znanych zespołów.

3. Wybór zespołów grających na poprzednich edycjach festiwalu jest zgodny z oczekiwaniami uczestników.

Fenomen, który ma źródło w niezmiennych gustach muzycznych, po raz kolejny znalazł potwierdzenie w wynikach ankiet. Aby skwantyfikować skłonność do oczekiwania na koncerty zespołów, które grały na poprzednich edycjach festiwalu zbudowano wskaźnik WTSA (Willingness To See Again)oraz skorygowany o strukturę przyjeżdżających AWTSA. Dzięki wskaźnikowi będą możliwe porównania siły i trendów tej skłonności.

Podsumowanie

Festiwale przezwyciężyły kryzys, choć nie miało to jednoznacznego wpływu na poprawę postrzegania festiwali. Z pewnością pozytywne zmiany zostały zauważone w przypadku Open’era, poprawa oceny festiwalu byłaby jeszcze większa, gdyby nie znaczne pogorszenie percepcji festiwalu w obszarze ekologii i zapewnienia czystości. Kilka negatywnych trendów powinno zastanowić organizatorów Pohody (spadek odczuwania kontaktu z artystą, mniej widoczne promowanie wartości ekologicznych). Duże zmiany nieustannie dotyczą RFP, znacznie spadł udział osób nocujących na polu namiotowym, poprawia się chociażby jakość dźwięku. Proces ewolucji tego festiwalu (w tym roku zmiana daty i zorganizowanie drugiego festiwalu pod szyldem Rock For People Europe) trwa. Mimo zmian w różnym kierunku, jedno się nie zmienia: znaczna większość ocen jest wciąż pozytywna. Po raz kolejny można stwierdzić, iż organizatorzy badanych festiwali odnieśli sukces.

Zachęcam wszystkich do dzielenia się komentarzami, które pozwolą uczynić przyszłoroczny raport lepszym (musicanywayblog@gmail.com).



Raport: Festiwale muzyczne w oczach uczestników – 2014

Autor: Jasiek Gromadzki

Pełna wersja raportu (PDF)

Full English version of the report (PDF)



Raport: Festiwale muzyczne w oczach uczestników – 2013

Autor: Jasiek Gromadzki

Struktura:

  1. Cel powstania raportu
  2. Metodologia
  3. Wyniki
  4. Wnioski
  5. Podsumowanie

Cel powstania raportu

Celem raportu jest porównanie pięciu festiwali muzycznych odbywających się w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Metodologia

Badanie było prowadzone w dniach 08.07-31.08.2013 w oparciu o ankiety internetowe, oddzielne dla każdego festiwalu. Po uzyskaniu satysfakcjonującej liczby odpowiedzi poszczególne ankiety były zatrzymywane. Różnice w liczbie odpowiedzi są spowodowane przede wszystkim różnicami w liczbie uczestników poszczególnych festiwali, niemniej jednak proporcje pomiędzy liczbą uczestników a liczbą odpowiedzi nie są zachowane. Link do ankiety umieszczany był na oficjalnych fanpage’ach festiwali, w związku z czym należy przypuszczać, że zdecydowana większość ankietowanych jest jednocześnie fanami poszczególnych festiwali. Poza tym nie dokonano żadnej selekcji ankietowanych, w związku z czym nie można ankietowanych traktować jako w pełni reprezentatywną grupę. Wszystkie ankiety były prowadzone w jednakowy sposób. Podsumowując – badanie ma tylko i wyłącznie wartość PORÓWNAWCZĄ.

Badane festiwale ( w kolejności chronologicznej):

Rock For People (CZ)

19. edycja festiwalu odbyła się w dniach 2-5.07 w mieście Hradec Kralove. Największe gwiazdy: Thirty Seconds To Mars, Papa Roach, A Day To Remember. Liczba ankietowanych: 98

Heineken Open’er Festiwal (PL)

12. edycja festiwalu odbyła się w dniach 3-6.07 w mieście Gdynia. Największe gwiazdy: Kings Of Leon, Arctic Monkeys, Nas. Liczba ankietowanych: 125

Bažant Pohoda (SK)

17. edycja festiwalu odbyła się w dniach 11-13.07 w mieście Trenčín. Największe gwiazdy: The Smashing Pumpkins, Bloc Party, Justice. Liczba ankietowanych: 104

Przystanek Woodstock (PL)

19. edycja festiwalu odbyła się w dniach 1-3.08 w mieście Kostrzyn nad Odrą. Największe gwiazdy: SOJA, Anthrax, Kamil Bednarek. Liczba ankietowanych: 150

Off Festival (PL)

8. edycja festiwalu odbyła się w dniach 1-4.08 w mieście Katowice. Największe gwiazdy: The Smashing Pumpkins, My Bloody Valentine, The Walkmen. Liczba ankietowanych: 90

W dalszej części używane są skrócone nazwy, kolejno: RFP, Opener, Pohoda, Woodstock i Off.

Ankietę prowadzono również wśród uczestników festiwalu Colours of Ostrava, ale nie uzyskano satysfakcjonującej liczby odpowiedzi, w związku z czym uzyskane odpowiedzi dotyczące tego festiwalu nie zostały uwzględnione w raporcie.

Każda ankieta miała taką samą strukturę, zawierała te same pytania, w przypadku festiwali z Czech i Słowacji przetłumaczone na język angielski. W przypadku ankiet dotyczących polskich festiwali zadano dwa dodatkowe pytania dotyczące czystości i ekologii. Ankiety były podzielone na cztery części.

Pierwsza z nich zawierała pytania dotyczące ilości dni spędzonych na festiwalu, sposobu zakwaterowania i ilości edycji festiwalu dotychczas odwiedzonych. W drugiej części ankietowany tworzył ranking powodów, dla których przyjechał na dany festiwal. Ankietowani do wyboru mieli następujące powody: Dobra muzyka, Znajomi, Relaks, Impreza, Klimat festiwalu, Tradycja (“zawsze jeżdżę na dany festiwal”), Wydarzenia towarzyszące. W trzeciej części ankietowany oceniał wybrane koncerty w skali od 0 do 100 (w przypadku oceny 0 pojawiającej się przy więcej niż trzech koncertach ankieta była odrzucana, gdyż w takim przypadku ankietowany zapomniał prawdopodobnie o braku obowiązku oceny każdego koncertu). W ankiecie znalazły się koncerty zespołów z trzech kluczy: wszystkie największe gwiazdy, reprezentanci rodzimej sceny muzycznej oraz reprezentanci każdej sceny festiwalu. Wreszcie czwarta część zawierała pytania o odczucia dotyczące poszczególnych kwestii (bezpieczeństwo, jakość dźwięku, możliwość uzyskania informacji), wybór ulubionej sceny, oraz wskazanie zespołów, które ankietowany chętnie widziałby na następnej edycji festiwalu (możliwość wielokrotnego wyboru). W przypadku ostatniego pytania ankietowany wybierał spośród dziesięciu zespołów jednakowych dla wszystkich festiwali oraz wśród zespołów grających na poprzednich edycjach poszczególnego festiwalu.

Wyniki

W przypadku wszystkich festiwali największą grupę stanowią uczestnicy przybywający na festiwal po raz pierwszy. Proporcjonalnie najwięcej przyjeżdżających po raz pierwszy jest na Openerze (44%), najmniej na Pohodzie (16%), w przypadku pozostałych festiwali procent ten oscyluje wokół 33%. Ponad połowa uczestników była na poszczególnych festiwalach nie więcej niż dwa razy, tylko w przypadku Pohody co drugi uczestnik był na festiwalu więcej niż trzy razy.

Festiwale są bardzo zróżnicowane ze względu na proporcje uczestników nocujących na festiwalowych polach namiotowych do ogólnej liczby uczestników. Pole namiotowe jest zdecydowanie najczęściej wybieranym sposobem noclegu w przypadku Woodstocku (89%) i Pohody (83%), nieco mniej uczestników wybiera nocleg na polu w przypadku RFP (71%), na Offie z tej opcji korzysta 50% ankietowanych, a w przypadku Openera na nocleg w namiocie decyduje się zaledwie 38% uczestników.

Ranking powodów, dla których ankietowani przyjechali na festiwale, dzieli festiwale wyraźnie na dwie grupy. W pierwszej grupie znajdują się festiwale, w przypadku których ankietowani jako główny powód przyjazdu podają „dobrą muzykę”. Do grupy tej należą Off (z rekordową liczbą wyboru „dobrej muzyki” jako najważniejszego powodu – 83%), Opener (67%) i RFP (55%). Uczestnicy festiwali znajdujących się w drugiej grupie (Woodstock, Pohoda) kierują się przede wszystkim atmosferą panującą na festiwalu (54% w przypadku Woodstocku, 40% w przypadku Pohody). Trzeba zaznaczyć, że 38% uczestników Pohody wybrało „dobrą muzykę” jako najważniejszy powód (20% w przypadku Woodstocku). Generalnie można stwierdzić, że trzema najważniejszymi powodami, którymi kierują się uczestnicy festiwalów są „dobra muzyka”, „atmosfera festiwalu” i „znajomi”. Najmniej przyciągają festiwalowiczów „tradycja” oraz „wydarzenia towarzyszące”.

W pytaniach, których rezultaty podane są w dalszej części, ankietowani mogli wyrazić jak dalece zgadzają się ze stwierdzeniami. Zastosowano skalę od -2 do 2, gdzie -2 oznacza „całkowicie się nie zgadzam”, a 2 “całkowicie się zgadzam”.

Uczestnicy wszystkich festiwali są zgodni, co do tego, że podczas trwania festiwalu czuli się bezpiecznie. Różnice pomiędzy poszczególnymi festiwalami mieszczą się niemal w błędzie statystycznym, od 1,6 w przypadku Woodstocku i RFP do 1,9 w przypadku Pohody i Offa. Należy podkreślić, iż wyniki te są niezwykle wysokie, w każdym przypadku większość zdecydowanie zgadza się, iż na festiwalu czuła się bezpiecznie. Poza jednym wyjątkiem było to jedyne stwierdzenie, które uzyskało wynik ponad 1,5.

Ankietowani generalnie nie zgadzają się, iż koncertów w ciągu dnia festiwalowego jest mało. Od zdecydowanej niezgody uczestników Pohody i Offa (-1,2), poprzez podobną opinię uczestników Woodstocku i RFP (-1,0), po nieco mniej pewną niezgodę w przypadku Openera (-0,7).

Festiwalowicze nie zgadzają się również z kolejnym stwierdzeniem: „W stosunku do ogólnej liczby zespołów zbyt mało jest zespołów zagranicznych.” W tym przypadku rozpiętość między odczuciami jest już znaczniejsza, i o ile uczestników Pohody i Offa ponownie charakteryzuje dość zdecydowany brak zgody (-1,1), o tyle w przypadku Openera, RFP i Woodstocku niezgoda jest niezdecydowana (kolejno -0,3; -0,4; -0,5) .

„Koncerty są krótkie” – w przypadku tego stwierdzenia ankietowani z poszczególnych festiwali różnią się między sobą. Nieznaczna zgoda cechuje uczestników RFP (0,2) i Openera (0,1), nieznaczna niezgoda uczestników Woodstocku i Offa (po -0,2) i Pohody (-0,5).

Według ankietowanych, miasta, w których odbywają się festiwale wspierają organizację festiwali. Rezultaty ankiety jednoznacznie wskazują, iż Gdynia była najbardziej wspierającym miastem w oczach uczestników (1,4), słabsze, ale nadal pozytywne opinie otrzymały pozostałe miasta: Trenčín (1,2), Kostrzyn nad Odrą (1,0), Katowice (0,9) oraz Hradec Kralove (0,8).

Ankietowani zgodnie potwierdzają, iż podczas koncertów czuli kontakt z artystami, od 1,0 w przypadku Openera i Offa, poprzez 1,1 w przypadku RFP po 1,3 w przypadku Pohody i Woodstocku.

Najbardziej zadowoleni z dostępu do informacji byli uczestnicy Pohody (1,8), chociaż w pozostałych przypadkach ankietowani również zgadzali się, iż dostęp do potrzebnych informacji jest łatwy (Woodstock – 1,3; RFP, Opener, Off po 1,1).

Jakość nagłośnienia najwyżej ocenili ankietowani z Woodstocku (1,5) i Pohody (1,4). Słabsze, ale nadal pozytywne wyniki otrzymały festiwale: Opener i RFP (0,7) oraz Off (0,5).

Uczestnicy Offa, Pohody i RFP nie zgadzają się, iż poszczególne festiwale są drogie (kolejno: -0,9; -0,6; -0,4). Jedynie ankietowani z Openera stwierdzili, iż festiwal jest drogi (0,6). W przypadku darmowego Woodstocku pytanie nie zostało zadane.

Uczestnikom polskich festiwali zadano dwa dodatkowe pytania. Ankietowani zgodzili się, iż organizatorzy dbają o czystość oraz promują wartości ekologiczne. W przypadku dbania o czystość najbardziej pewną zgodę wyrazili ankietowani z Offa (1,4), nieco mniej pewnie odpowiedzieli uczestnicy Openera (1,2), najmniej Woodstocku (0,6). Najbardziej dostrzeżono promocję wartości ekologicznych na Woodstocku (1,4), mniej w przypadku Offa (1,2) i Openera (1,0).

W kolejnej części przedstawione są rezultaty oceniania przez ankieterów poszczególnych koncertów. Podawane najwyższe wyniki oznaczają najwyższą średnią ocenę, w przypadku gdy koncert artysty oceniło ponad 30% ankietowanych. Podawana będzie również średnia frekwencja dziesięciu najczęściej ocenianych koncertów.

frekwecja

Najsurowiej koncerty ocenili uczestnicy Off Festivalu (średnia ocena: 67,7). Najwięcej ankietowanych (75,6%) uczestniczyło w koncercie powracającej ikony shoegaze’u My Bloody Valentine, która otrzymała ocenę 64,0. Najwyżej ocenianymi koncertami były występy eksperymentalnego szwedzkiego zespołu Goat (ocena: 85,2), garażowego Thee Oh Sees (82,5) oraz wrocławskiego duetu Skalpel (78,8). Średnia frekwencja dziesięciu najczęściej ocenianych koncertów wyniosła 60,22%.

Średnia ocen w przypadku Openera wyniosła 69,5. Najczęściej ocenianym zespołem była reprezentująca alternatywny rock amerykańska formacja Kings Of Leon, którą oceniło 75,2% ankietowanych przyznając średnią ocenę 67,9. Najwyższe oceny otrzymali: brytyjsko-hiszpański Crystal Fighters (84,8), powracająca legenda alternatywnego rocka Blur (83,4) oraz australijski zespół Nick Cave & The Bad Seeds (81,8). Średnia frekwencja najczęściej ocenianych koncertów wyniosła 60,8%

Koncerty mające miejsce na tegorocznej edycji Pohody otrzymały średnią ocenę 74,6. Najwięcej ankietowanych (77,9%) zgromadził koncert supergrupy Atoms For Peace, która uzyskała wysoką notę 84,9. Najwyżej ocenionymi koncertami były występy: angielskiego producenta Bonobo (87,1), wspomnianej formacji Atoms For Peace (84,9) oraz podobnie jak na Openerze muzycznego wcielenia Nicka Cave’a (84,6). Średnia frekwencja dziesięciu najczęściej ocenianych koncertów wyniosła 60,38%.

W przypadku Rock For People średnia ocena wyniosła 75,0. Najczęściej oceniano koncert zespołu braci Leto, Thirty Seconds To Mars (oceniło 87,8% ankietowanych, co oznacza najwyższą frekwencję ankietowanych spośród wszystkich festiwali), przyznając średnią ocenę 73,3. Największe uznanie uzyskali: szwedzki, rockowy zespół Royal Republic (89,0 – najwyższa ocena spośród wszystkich koncertów na badanych festiwalach), legenda czeskiej estrady Karel Gott (87,0) oraz elektroniczny Modestep (84,6). RFP cieszył się najwyższą średnią frekwencją dziesięciu najczęściej ocenianych koncertów, która wyniosła 68,37%.

Najbardziej zadowoleni z wysłuchanych koncertów byli ankietowani z Przystanku Woodstock (średnia ocena: 79,4). Najczęściej ocenianym zespołem był polski zespół Happysad, który przyciągnął 55,3% ankietowanych i otrzymał średnią ocenę 72,9. Najlepiej oceniono występy: metalowego zespołu Hunter grającego w ramach specjalnego projektu „historia metalu” (ocena: 88,7), niezależnego zespołu Kabanos (88,2) oraz legendy trash metalu, zespołu Anthrax (87,1). Ankietowani z Woodstocku najrzadziej wybierali się na koncerty – średnia frekwencja dziesięciu najczęściej ocenianych koncertów wyniosła zaledwie 46,87%.

Po dokonaniu standaryzacji, lista dziesięciu najlepszych koncertów wygląda w następujący sposób:

  1. Goat (Off Festival)
  2. Thee Oh Sees (Off Festival)
  3. Royal Republic (Rock For People)
  4. Hunter (Woodstock)
  5. Bonobo (Pohoda)
  6. Karel Gott (Rock For People)
  7. Kabanos (Woodstock)
  8. Skalpel (Off Festival)
  9. Crystal Fighters (Opener)
  10. Anthrax (Woodstock)

Poniższy diagram przedstawia łączne rezultaty wyboru pożądanych artystów przez ankietowanych.

pozadani artysci

Ewidentnie widać, że najbardziej pożądanym headlinerem w przyszłym roku będzie francuski, elektroniczny duet Daft Punk, oczekiwany przez niemal co drugiego ankietowanego. Daft Punk był najczęstszym wyborem ankietowanych z Pohody i Openera. Ankietowani z Woodstocku i RFP najbardziej czekają na występ metalowej formacji System Of A Down, natomiast uczestnicy Offa z podanych zespołów najczęściej wybierali legendarny The Cure.

Wśród ankieterów widoczna jest tendencja do wybierania zespołów, które w ostatnich latach grały już na poszczególnych festiwalach. Co trzeci ankietowany (33,7%) uczestnik RFP chętnie posłuchałby zespołów Franz Ferdinand i Faith No More, które grały na RFP w 2012 r. Oba te zespoły zajmują jednocześnie czwarte miejsce na liście życzeń (wyższe miejsca zajmują SOAD, Daft Punk i Metallica).

Niemal co drugi ankietowany (47,2%) chciałby, żeby headlinerem kolejnego Openera był zespół Franz Ferdinand, który wystąpił na festiwalu w 2012 r. (drugie miejsce po Daft Punk na liście życzeń). Dobry wynik (38,4%) otrzymał również zespół Foals (gwiazda edycji 2011).

W przypadku Woodstocku ankietowani bardzo chętnie obejrzeliby ponownie gwiazdę edycji z 2012 r. zespół Sabaton (36,7%), znacznie mniej (18,7%) widziałoby Airbourne (2011) jako gwiazdę kolejnej edycji.

W przypadku Pohody i Offa tendencja jest dużo słabsza. 23,1% ankietowanych z Pohody chciałoby aby Kasabian (2012) zagrał na przyszłorocznej edycji festiwalu, koncert Lou Reed’a (2012) chciałoby obejrzeć zaledwie 9,6% ankietowanych. Iggy Pop (2012) i Mogwai (2011) byliby ciekawymi propozycjami dla kolejno 17,8% i 22,2% ankietowanych uczestników Offa.

Wnioski

1. Podział festiwali na dwie grupy: festiwale wybierane ze względu na klimat i festiwale wybierane ze względu na muzykę.

Do grupy festiwali wybieranych ze względu na klimat wydarzenia należą Pohoda i Woodstock. Na festiwalach tych najwięcej jest osób przyjeżdżających po raz kolejny. Uczestnicy bardziej entuzjastycznie oceniają obejrzane koncerty, choć z reguły rzadziej w nich uczestniczą (główną motywacją jest atmosfera, a nie muzyka). Wysoko oceniane są również pozamuzyczne cechy festiwali (bezpieczeństwo, dostęp do informacji, kontakt z artystą). Można sądzić, iż klimat festiwalu powoduje, iż znacznie większą popularnością cieszy się nocleg na festiwalowym polu namiotowym.

W grupie festiwali wybieranych głównie ze względu na „dobrą muzykę” znalazły się Opener, RFP i Off. O ile jednak Opener jest klasycznym przypadkiem, o tyle RFP i Off posiadają pewne cechy festiwali „z klimatem” – zwłaszcza wysoki odsetek uczestników nocujących na festiwalowym polu. Uczestnicy festiwali z tej grupy częściej chodzą na koncerty, surowiej oceniają koncerty i pozamuzyczne cechy festiwali. Festiwale cechują się mniejszym przywiązaniem uczestników, rzadziej przyciągają festiwalowiczów z poprzednich edycji, ich główną siłą są przyjeżdżający po raz pierwszy. Wysoka frekwencja na koncertach pokazuje, iż organizatorzy muszą utrzymywać dostosowany do preferencji line-up. Co ciekawe wszystkie trzy przypadki pokazują, że festiwale z tej grupy w odczuciu ankietowanych charakteryzują się zdecydowanie gorszym nagłośnieniem niż festiwale “z klimatem”.

Festiwale z obu grup łączy dbałość o bezpieczeństwo. Trzeba podkreślić, iż generalnie wszystkie festiwale zostały dobrze ocenione. Na horyzoncie pojawia się właściwie tylko jeden problem – wielu ankietowanych uważa, iż koncerty są krótkie.

2. Zróżnicowanie preferencji muzycznych uczestników poszczególnych festiwali

Cechą najbardziej różnicującą badane festiwale są gusta muzyczne uczestników poszczególnych festiwali. Ewidentnie widać, że organizatorom udaje się odczytać oczekiwania uczestników. Ankietowani z Woodstocku cenią przede wszystkim gwiazdy metalu i nie są szczególnie zainteresowani zespołami z tzw. „mainstreamu” popkultury oraz muzycznej alternatywy. W przypadku Woodstocku bardzo pożądani są artyści z rodzimej sceny. Uczestnicy RFP cenią sobie najbardziej ciężkie brzmienia, ale chętnie posłuchaliby zespołów z okolic indie, czy głównego nurtu elektroniki, nie mają za to ochoty na gwiazdy popu. Uczestnicy Offa są fanami muzycznej alternatywy, nowości i eksperymentów. Ankietowani z Pohody najchętniej posłuchaliby zespołów z pogranicza alternatywy i mainstreamu, ale właściwie poza metalem, hip-hopem i popem są zainteresowani każdą propozycją. Wśród uczestników Openera znajdują się fani wszystkich rodzajów muzyki i wydaje się, że najważniejsze w tym przypadku jest kryterium popularności. Zróżnicowanie muzycznej oferty festiwali w obliczu wykazanego zróżnicowania preferencji uczestników jest czynnikiem bardzo pozytywnym. Właściwie każdy może dziś wybrać festiwal z najbardziej odpowiadającą sobie muzyką, a dzięki strefie Schengen wybór zagranicznego festiwalu nie stanowi żadnego problemu.

3. Projekty „specjalne” cieszą się dużą popularnością

Przystanek Woodstock, Rock For People oraz Off Festival przygotowały w tym roku dla swoich uczestników wyjątkowe projekty. Jako wyjątkowe projekty rozumiem muzyczne projekty, które są jednorazowym pomysłem wykorzystanym tylko na jednym festiwalu. Wszystkie te projekty zakończyły się uderzającym sukcesem. W przypadku Woodstocku były to projekty: historia metalu w wykonaniu zespołu Hunter (ocena 88,7; frekwencja 52,7%), historia punka zagrana przez zespół Farben Lehre (ocena 86,9; frekwencja 52%) oraz projekt Gooral i Mazowsze (ocena 82,2; frekwencja 49,3%). W ramach specjalnego projektu na RFP wystąpił gwiazdor czeskiej estrady, Karel Gott (ocena 87; frekwencja 62,2%). Na Offie usłyszeć można było kolaborację Zbigniewa Wodeckiego i zespołu Mitch & Mitch (ocena 72,7; frekwencja 75,6%). Podane wyniki jasno pokazują, iż projekty „specjalne” są znakomitym pomysłem – przyciągają uczestników oraz zyskują uznanie uczestników.

4. Wybór zespołów grających na poprzednich edycjach festiwalu jest zgodny z oczekiwaniami uczestników.

Ostatni wniosek wywołuje chyba największe zaskoczenie. Gdy organizatorzy ogłaszają gwiazdę, która grała już na jednej z poprzednich edycji pojawia się wiele komentarzy wyrażających niezadowolenie. Okazuje się jednak, iż takie komentarze są sprzeczne z oczekiwaniami dużej grupy potencjalnych uczestników. Wydaje się, że w sytuacji, gdy dochodzi do znacznego różnicowania oferty muzycznej, co dowiedziono wcześniej, naturalnym jest, iż występy poszczególnych zespołów mogą się powtarzać w kolejnych edycjach poszczególnych festiwali. Zwłaszcza może dziać się tak w przypadku festiwali wybieranych głównie ze względu na „dobrą muzykę”, gdzie co cztery lata dochodzi do niemal całkowitej wymiany uczestników.

Podsumowanie

Podsumowując trzeba podkreślić, iż organizatorzy wszystkich badanych festiwali odnieśli sukces, przynajmniej w oczach uczestników. Sukces organizatorów jest zarazem niezwykle korzystny dla uczestników, którzy mogą wybrać festiwal z ulubionymi artystami i jednocześnie być spokojni o wysoki poziom organizacyjny wydarzenia.